IMG-BLOG

Kampovanje ili Kamperizam je vid putovanja koji priželjkuje velika većina ljudi na planeti pa proporcionalno tome i kod nas u Srbiji. Samo kampovanje iziskuje nešto novca koji morate unapred uložiti u opremu za kampovanje. U zavisnosti od vrste kampovanja zavisi i novac koji morate uložiti u opremu.

Najosnovniji i najjeftiniji vid kampovanja je ŠATOR


Kampovanje u šatoru možete napraviti u kampovima i za to platite mesto, plus mesto za automobil i cenu po osobi. U kampovima imate svu neophodnu infrastrukturu: WC, tuševe. Mašine za pranje veša, prodavnice i restorane i oni su obično napravljeni odmah do plaže, na lepim mestima. Ovakvo kampovanje pretežno koriste mlađi ljudi i u srednjim godinama sa malom decom jer je to lepo iskustvo boravka u prirodi i košta jeftinije nego odlazak u neki hotel u blizini plaže. Možete kampovati i na divljim plažama gde nemate nikakve troškove i prepušteni ste sami sebi. Ovakvo kampovanje pretežno koriste mlađi ljudi i zaljubljeni parovi. Za oba tipa kampovanja potreban vam je šator, dušeci i vreće za spavanje, mali plinski rešo, malo posuđa, akumulator za svetlo, prenosni frižider i još ponešto u zavisnosti od afiniteta i komfora koji želite da imate. Moja procena da vam za to treba od 200,00 do 1500,00eura u zavisnosti od broja kampera i komfora koji želite da imate.


Malo komforniji i skuplji način kampovanja je KAMP KUĆICA
Kamp kućica ili Kamp prikolica je skroz drugačiji način kampovanja i uz kampera spada u KAMPERIZAM, sve popularniji način letovanja ili zimovanja u svetu koji kod nas nije ni u povoju. Na ovaj način, osim da kampujete na jednom mestu, možete da ga koristite za proputovanje po gradovima i drugim turističkim destinacijama. Ovo je dosta skuplji način kampovanja jer iziskuje dosta više novca u kamp prikolicu i u opremu koja ide uz taj način letovanja ili putovanja, ali dosta dosta komforniji od šatora. Uz kamp prikolicu možete imati i tendu koja se stavlja sa strane tako da dobijete prostran smeštaj za celu porodicu. Kamp prikolicu sa ili bez tende možete parkirati isključivo u kampovima koji su predviđeni za takvu vrstu kampovanja. Cene u takvim kampovima nisu male jer morate platiti mesto za kamp prikolicu, plus za tendu, plus za svaku osobu, plus parking za auto, plus priključak za struju. Sve to iznosi od 40 pa do 70 eura u zavisnosti od mesta, države i same opremljenosti kampa. Pa kada uzmete prosek od 55,00 eura po danu i 15.000,00-20.000,00eura za opremu veliki broj ljudi se odlučuje za dobar hotel na dobrom mestu za 100,00-tinak eura po danu. Morate imati taj duh i ljubav prema ovakvom vidu putovanja i da to želite bez obzira na cenu. Moram napomenuti da je kamperizam stil života i da nikako nije jeftin vid putovanja. To je avantura koju želi veliki broj ljudi ali nije u stanju da to sebi priušti.

KAMPER je vrhunac i najveća želja svake osobe koja je ikada kampovala na bilo koji način ili ima želju da kampuje ili putuje. Najuzbudljiviji, najkomforniji, najlakši i ubedljivo najskuplji način kampovanja i putovanja je kamper. Za tako nešto vam je potrebno od 20.000,00 do 200.000,00 eura u zavisnosti od afiniteta, potreba i udobnosti. Neću da merim količinu novca uloženog u sliku na početku teme.
Kamperi se dele na više vrsta pa oni mogu biti:
Integrisani
Polu integrisani
Vanovi
Kada sam davao količinu novca potreban za neki vid kamperizma uvek sam imao na umu da kupite opremu staru 4-5 godina ili novu, jer uvek možete sklepati i kupiti nešto što je predviđeno za bacanje za višestruko manje iznose.

ŠTA JE BOLJE KAMPER ILI KAMP KUĆICA

Sa mog stajališta i ugla gledanja na ovu temu nesumnjivo je bolje kamper pa se neću postaviti kao nepristrasan već ću pokušati da na razna pitanja dam konkretne odgovore.
CENA
Na početku cena. Ona je uvek na kraju svake priče ili emisije o kolima, motorima, čamcima ili bilo čemu što ima cenu, a nije retko da se cena i preskoči prilikom promocije nekog proizvoda ili usluge. Cena je najbitniji faktor u odlučivanju. Svi mi znamo da je Rols Rojs najbolji auto na svetu ali ga ne gledamo jer nemamo taj novac za kupovinu. Cena je na strani kamp kućice jer je dosta jeftinija od kampera. Ako pričamo o novoj kamp kućice, pa uzmemo na primer renomiranu slovenačku firmu Adria, koja pravi i kampere, moći će mo da damo pravi prikaz cene. Na adresi https://mscaravaning.de/wp-content/uploads/INT_Caravans-2020_06-WEB.pdf možete videti katalog kamp kućica, dok na adresi https://mscaravaning.de/wp-content/uploads/Adria-Wohnwagen-TDPreise-2020.pdf možete videti cene istih modela za 2020god.
Ja ću uzeti najjeftiniju varijantu za upoređivanje ali da ima mesta za min. 3 osobe, sa osnovnom opremom, pa sam iz tog razloga uzeo najeftiniji model:

Adria AVIVA 330 DK sa cenom 12.599,00 eura.


Dimenzije:
Spoljna dužina / širina / visina (cm) 553/209/259
Dužina karoserije / unutrašnja visina (cm) 414/195
Uzećemo dužinu karoserije kao relevantnu 414cm ili 4m i 14 cm
Masa:
Neto težina (kg) 730
Masa u voznom stanju (kg) 810
Najveća dozvoljena masa (kg) 1000
Maksimalni teret (kg) 190



Model AVIVA 330DK




Model AVIVA 552PT koji košta 15.990,00eura

Uz tu kamp kućicu morate imati automobil srednje klase (što predpostavljam da imaju familije srednje klase u Srbiji) primer: Pasat, Audi A4, Mercedes C klase, Insignia itd. Ako mislite da Golf, Astra, Rapid itd. može ovu kamp kućicu da odveze u Andoru ili San Marino onda se grdno varate. Ako uzmete maksimalni teret 190 kg koji možete da stavite u kamp prikolicu imajte na umu da u tih 190kg imate: vodu u belom tanku, bocu plina, kompletno opremljenu kuhinju, napunjen frižide, posteljinu i peškire, I još mnogo sitnica. Samo to prelazi tih 190kg. U autu imate 3 osobe, i prtljaga da vam stoji na glavama dok putujete.To ovi automobili ne mogu da spuste na velikim nizbrdicama a da se kočnice ne upale od trenja. Povećavanje dužine kamp prikolice povećava se kubikaža i veličina vučnog vozila pa bi u relevantnost trebalo uzeti i kupovinu većeg automobila isključivo zbog kamp kućice.
Kamper Vans opet najjeftiniji model od iste firme a sami možete uporediti cena kampera i opreme na https://mscaravaning.de/wp-content/uploads/Adria-Vans-TDPreise-2020.pdf dok katalog možete pronaci na https://www.adria-mobil.com/vans

Adria Citroen Jumper Twin Axess 540 SP sa cenom 38.399,00 eura


Spoljna dužina / širina / visina (cm) 541 / 205 / 259
Moram dodati da oprema za kampere košta dosta više nego za kamp prikolice. U kamperu nosite sve sa sobom ali važna napomena je da postoji globalna prevara vezana za masu kampera i policija u celom svetu se pravi blesava na tu činjenicu a ona je: Sve prikazane mase se odnose na vozilo + 1/3 vode u tanku + 1/3 goriva u rezervoaru. Bez 100-tine drugih stvarčica koje morate imati sa sobom. Iz tog razloga 90% kampera je preopterećeno, ali napominjem da se svi prave ludi i da kazne za blaga preopterećenja nisu tako velike u Evropi kao što su kod nas.Ja kada nosim motor na kamperu uvek imam 3900kg a dozvoljena masa je 3500kg.(samo voda je 187kg + 220kg motor + postolje motora 70kg).


Kada bih pisao master rad o ovoj temi onda bi analiza bila daleko dublja ali bi se sve svelo na prostu činjenicu:

KAMP KUĆICA JE DALEKO ISPLATIVIJA OD KAMPERA!!!
KAMPER = 0 KAMP KUĆICA =1

PUTOVANJE
Ovaj tekst je u većini preuzet sa saita polivniautomobili.com jer su oni dali podatke, tabele i činjenice koje ja nisam hteo da tražim po netu ali iz iskustva znam da su verodostojni. Trenutak je da krenemo na putovanje i počinje pakovanje za isto.
Kamper - sve stvari stavljamo u kampera, sedamo, i idemooooo
Kamp prikolica – razvrstavamo šta ide u kamp kućicu a šta u automobil. Tek kada razvrstamo onda krećemo na put. Kada dođemo na odredište onda sve prepakujemo u kamp kućicu, pa ako se više puta pomeramo onda sve to iznova.

Morate priznati kamper neuporedivo i očigledno pobeđuje.
KAMPER = 1 KAMP KUĆICA =1

Sedamo u kola ili kamper i krećemo na put. Posle 50km, nakon sto nas je prošlo ushićenje zbog putovanja a izašli smo iz grada, počinje komešanje i pitanja od strane dece: koliko još, koliko ima još kilometara, kada će mo stići itd. Deca se vrpolje na zadnjem sedištu a gledaju iza sebe kamp kućicu. Mnogi se verovatno obraduju kada čuju da će ići na more sa kamp prikolicom, već planirajući kako će uživati u svom komforu i prostranosti kamp prikolice tokom same vožnje, umesto da budu vezani u sedištu automobila. Međutim, zakon je po ovom pitanju jasan - u toku vožnje u kamp prikolici ne sme da bude niko!
U Zakonu o bezbednosti saobraćaja na putevima, u Članu 117. piše: U priključnom vozilu za stanovanje (kamp prikolica) ne smeju se prevoziti lica. Toga u kamperu nema, kada vam je volja pređete u krevet ili za trpezariski sto i igrate igrice ili radite šta vam je volja kao da ste u svojoj sobi, u svojoj kući. Jedan roditelj sedi pored dece dok drugi vozi. Situacija kada dete kaže da mu se piški a vi taman pretekli kolonu šlepera koji voze 30km/h u kamperu ne postoji.

Morate priznati kamper neuporedivo i očigledno pobeđuje.
KAMPER = 2 KAMP KUĆICA =1

Sama vožnja kamp prikolice ili kampera
Kamperom upravljate vrlo lako, gotovo isto kao kombijem. Čak i ako nemate iskustva sa većim vozilima, vrlo brzo možete da se naviknete. Sedite visoko, pa imate odličnu preglednost napred i bočno, imate velike bočne retrovizore, ali treba se navići na odsustvo unutrašnjeg retrovizora. Sa druge strane, kada je u pitanju prikolica, morate znatno pažljivije da vozite i da promenite navike po pitanju ubrzavanja, preticanja, kočenja i refleksnog izbegavanja udarnih rupa. Vaš automobil je sa prikolicom postao „skup vozila“, sa potpuno drugačijim voznim karakteristikama, ali i mnogo većom dužinom. Posebno se savetuje da vežbate vožnju unazad, pošto ona za neke vozače može da predstavlja pravu agoniju, naročito ako to moraju da izvedu na uskom prostoru. Iskusnijem vozaču koji je već imao iskustva u manevrisanju prilikom vožnje sa prikolicom u rikverc, to verovatno neće biti veliki problem, ali u ovom slučaju govorimo o širokoj, visokoj i dugačkoj prikolici, pa ne možete najbolje da vidite šta se nalazi iza nje. Manevarski prostor je takođe veoma sužen kada je u pitanju prikolica. Na primer, auto je dužine četiri i po metra, onda ide ruda za vuču i sama prikolica dužine npr. 6 metara. Sa druge strane, postoje kompaktni kamperi za troje-četvoro, koji su dugački samo 5 ili 6 metara, znatno lakši za vožnju u svakom smislu. Zato se savetuje da se sa prikolicom ne zavlačite po gradovima, već se što više držite otvorenog puta.

Morate priznati kamper neuporedivo i očigledno pobeđuje.
KAMPER = 3 KAMP KUĆICA =1

Brzina je još jedan faktor koji će mo sagledati.
Što se tiče zakonskih ograničenja brzine na putu, u tabeli ispod imate podatke za kampere i prikolice do 3.500 kg.



Kao što možete da vidite, kamperi mase do 3.5 tone mogu u gotovo svim zemljama da se na auto-putu kreću brzinom do 130 km/h, dok je ograničenje brzine za automobil koji vuče kamp prikolicu često znatno niže. Razlika kod vožnje po ostalim putevima nije toliko velika, a uzimajući u obzir generalna ograničenja brzine, skoro da je ne treba uzimati u obzir. Međutim, na stranu zakonska ograničenja, ne treba voziti brže nego što je bezbedno, a na svakom vozaču je obaveza da pravilno proceni svoje vozačke sposobnosti u određenom vozilu, naročito ako je za njega zakačena teška prikolica, kao i same vozne karakteristike kampera ili kombinacije automobila i kamp prikolice.

Morate priznati kamper pobeđuje, tesno ali poen ide kamperu.
KAMPER = 4 KAMP KUĆICA =1

Kamp
Sam dolazak u kamp opisao sam u vožnji kamp prikolice i problemu oko parkirnja. Sledeća stvar u kampu su cene. U Evropi sve plaćate posebno tako da vam od toga cena varira samo što za kamp prikolicu imate dodatak za automobil tj za njegovo parkiranje.

Poen za Kamper
KAMPER = 5 KAMP KUĆICA =1

Sada jedan poen koji je na strani kamp kućice. Kada dođete u kamp, parkirate i obezbedite prikolicu, imate automobil na raspolaganju da možete da odete na celodnevne izlete, u grad, u kupovinu ili na drugu plažu. Sve je to lakše nego sa kamperom.Kamper u tu svrhu koristi motorcikl ili bicikle koji stoje iza kampera ili u boksu ispod kreveta u samom kamperu. Ja imam moćan Maxi Skuter i nas dvoje možemo da se udaljimo i do 100 kilometara od kampera i da se sa lakoćom vratimo kod njega. Za skuter ili bicikl nemate naknade za parkinge koji znaju da budu skupi i da se teško nalaze na lokaciji gde želite da se parkirate.

Poenčić za Kamp kućicu zato što većina ljudi ne vozi ni bicikl ni motor.Ko vozi motor onda bi poen bio za kampera.
KAMPER = 5 KAMP KUĆICA =2

Ako mi padne još neka stvar a da daje prdnost kamp kućici ja ću ga napisati. Sada ću naznačiti par stvari koje su opet na strani kampera.
Kamper je namenjen putovanjima, dan dva na jednom mestu, upalite premestite se u drugi grad ili drugu turističku destinaciju. Sama priprema pred put traje 5-10minuta. Spakujete sto i stolice upalite kamper i teraj. Samim tim opet dopunite akumulatore na maksimum dospete vodu itd. Moram da napomenem da je u većini država u Evropi zabranjeno kampovanje van kampova koji su predviđeni za to. Ja sam imao problem za koji sam platio kaznu od 50 eura zato što sam se parkirao na zelenoj površini pored parkinga koji je besplatan i zato što sam izbacio sto i stolice na parking. To je bilo na prvom našem putovanju. Tada mi je Italijanski policajac rekao da na parkingu mogu da budem parkiran dokle god mi traje registracija kampera ali ako izbacim stolicu ili tendu onda se to smatra kampovanjem i za to se plaća komunalna taksa.

Sada nešto iz moje lične pozicije. Moja putovanja, moj kamper i moj moto je da nikada ne uđem u neki od kampova bilo da sam u Parizu, Londonu, na nekoj plaži ili na skijanju i to iz više razloga:
1. Ja sam svoj kamper sam pravio i uredio po željama i potrebama moje žene i mene imajući na umu da imam kamper sa svom potrebnom opremom, vodom, strujom, plinom ako odem na putovanje koje traje pola godine.
2. Mi volimo da smo sami i nemamo strah od spavanja na potpuno pustim i izolovanim mestima.
3. Imamo dobar motor koji na brz i lagan način nas dovede u strogi centar grada pa čak i tamo gde je zabranjen ulazak motornim vozilima i potpuno besplatno parkiranje na bilo kojoj lokaciji (osim u Londonu gde sam morao da plaćam funtu za parkiranje motora). Obično nađemo besplatan parking na 5-10km od centa, skinemo motor i idemo gde god želimo.
4. Volimo da smo u pokretu i da što više stvari obiđemo kada već otišli daleko od kuće.
5. 40-50 eura uštede svakog dana koje bi dali kampu, možemo dati na turističke atrakcije i da kupimo nešto sebi.

Savet za buduće kamperiste:
Kamperizam je stil života i način ponašanja i on je poseban za svakog čoveka ponaosob. Ili to volite ili ne volite ali svako je barem jednom pomislio da bi voleo da napravi jedno takvo putovanje puno avanturizma i avanture. Kamperizam je skup način putovanja ako uzmemo koliko košta čak i najjeftiniji kamper a da ne govorimo da na Evropskim putevima često možete videti i kampere vredne više stotina hiljada eura. Kada uzmete investiciju za kamper ili kamp kućicu, platite skupe kampove koji nude ograđenu livadu i gorivo koje je daleko skuplje od goriva koje će potrošiti neki dizel automobil onda logičan rezon, je odoh ja u hotel sa 4 zvezdice i da budem kralj. Ali kamperizam je stil života i onda se to ne gleda na taj način.
Za kamperizam čovek mora da bude spreman jer to uvek iziskuje neke veštine koje vam ne trebaju kada imate room servis. Zameniti sijalicu,ili bocu plina, isprazniti i oprati hemiski WC, priključiti vodu, voditi računa o ispravnosti svakog dela opreme, voditi računa o struji jer niste priključeni na termoelektranu „Nikola Tesla“, voditi računa o vodi jer tu nema JKP BVK i stotine drugih situacija.
Za kamperizam bračni parovi moraju imati skladan brak, pun razumevanja i tolerancije jer ste osuđeni da 24 sata budete u 7,8 kvadrata sa istom osobom. Ja imam poznanike i prijatelje koji bi se već kod Šida posvađali i vratili nazad kući. Takođe poznajem ljude koji zovu majstore da im zameni osigurač u kući.
Sledeće i možda najvažnije, treba da imate slobodnog vremena da bi bili kamperisti. Uložiti u kapersku opremu dosta veliki novac a imati 7. 10 ili 15 dana za godišnji odmor je suluda investicija. Postoji izreka za ljude koji kupe gliser ili jahtu, da se obraduju samo 2 puta, prvi put kada ga kupe a drugi put kada ga prodaju. Nemojte da budete u toj grupi. Kamper je za putovanje od mesec dana pa ko ima vremena za još mesec dana onda je to pravi pogodak i investicija. Gledajući kampere po Evropi ustanovili smo da smo mi sa 50-tak godina najmlađi kamperi koje smo videli.
Za sve ostale probajte da iznajmite kamper na 10-tak dana i da otputujete negde a da to ne bude plaža u Crnoj Gori ili Grčkoj. Uzbuđenje za putovanje kamperom počinje dan pre putovanja, kada tovarite stvari za putovanje, punite vodu i odlazite kod majstora na tehnički pregled kampera. To znači da imate dan više od običnog hotelskog turiste.Šteta je dati toliki novac i biti na suncu 10 dana jer veliko sunce predstavlja veliki problem za kampere i kamperizam. Ali to u nekoj drugoj priči.